kontakt       start    
Relacje
Kalendarium
Konferencje
Dokumenty
W mediach
Fotogalerie
Jak robią to inni
Linki
STRONA POD PATRONATEM
KAZIMIERZA BARCZYKA
PRZEWODNICZĄCEGO SGiPM
WICEPRZEWODNICZĄCEGO
SEJMIKU WM
Kalendarium  

1965
W "Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Krakowa", przewidziano realizację tunelu premetra dla szybkiego tramwaju na odcinku Rondo Mogilskie - Dworzec PKP - ul. Karmelicka.

1973
W rejonie dworca PKP rozpoczęto roboty ziemne i budowlane I etapu tunelu premetra dla szybkiego tramwaju na odcinku Rondo Mogilskie - Dworzec PKP - ul. Karmelicka. W latach 70. i 80. ubiegłego stulecia wykonano tunel pod dworcem oraz palisady z pali wielkośrednicowych z poziomu terenu, wzdłuż ul. Lubomirskiego, od dworca głównego PKP do Ronda Mogilskiego, z wyłączeniem okolic ul. Rakowickiej.

1976
W kolejnym, zakończonym w 1976 r. "Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Krakowskiego Zespołu Miejskiego" rozwinięto zdecydowanie myśl o szybkiej komunikacji szynowej dla Krakowa. Powtórzono koncepcję trasy tunelowej W-Z, poszerzając zakres robót I etapu o odcinek szybkiego tramwaju N-S na odcinku ul. Karmelicka - ul. Dietla. Docelowy system transportu szynowego oparty został na podsystemie metra i szybkiej kolei miejskiej (PKP), o znacznie rozbudowanej sieci. Zawarte w tym planie założenia rozwoju systemu transportu w Krakowie stały się podstawą rozpoczęcia w Biurze Rozwoju Krakowa bardziej szczegółowych prac początkowo nad szybkim tramwajem, a później metrem na obszarze przede wszystkim śródmieścia.

1982
W ramach współpracy miast Krakowa i Norymbergi specjaliści niemieccy opracowali ekspertyzę "Zalecenia w sprawie rozbudowy miejskiej komunikacji zbiorowej w obrębie śródmieścia Krakowa", potwierdzającą celowość i możliwość wprowadzenia do obszaru śródmiejskiego tunelowych tras metra. Zaproponowano przebieg trzech tras tunelowych, które w okresie przejściowym - zgodnie z wytycznymi z planu ogólnego Krakowa - przebiegając wyłącznie pod obszarem śródmieścia, mogły być wykorzystane dla wprowadzenia w nie linii tramwajowych. Wykazano, że taka możliwość istnieje pod warunkiem prowadzenia tuneli płytkich, realizowanych metodą tarczy hydraulicznej.

1984
Doszło do konsultacji specjalistów radzieckich z Mińska, Moskwy i Leningradu.

1985
Konsultacje specjalistów węgierskich.
Wiceprezydenci Warszawy, Łodzi i Krakowa, jako miast metrowskich, podpisali porozumienia dotyczące wymiany doświadczeń w dziedzinie planowania, projektowania i eksploatacji metra.

1987
Dużą rolę dla przybliżenia idei metra w Krakowie odegrała konferencja naukowo-techniczna pt. "Metro w Krakowie", zorganizowana w dniach 21- 22 stycznia 1987 r. Przez Komisję Budownictwa O/K PAN, Oddział Krakowski SITK, Biuro Rozwoju Krakowa i Politechnikę Krakowską. 18 referatów autorstwa 25 osób, 4 stanowiska Polskiego Klubu Ekologicznego, Ligi Ochrony Przyrody i Obywatelskiego Komitetu Ratowania Krakowa oraz dyskusje w gronie 98 uczestników konferencji potwierdziły zainteresowanie społeczne ideą metra w Krakowie oraz realną perspektywą jego realizacji w naszym mieście. Po konferencji doszło do znacznego przyśpieszenia prac nad metrem w Krakowie.
Już 30 stycznia 1987 r. prezydent miasta podjął decyzję o rozpoczęciu prac projektowych i przygotowawczych budowy I linii metra w Krakowie i wyznaczeniu Biura Rozwoju Krakowa do pełnienia funkcji inwestora zastępczego i koordynatora tych prac.
W latach 1987-1989 działał pod przewodnictwem Rektora Politechniki Krakowskiej prof. Wł. Muszyńskiego Społeczny Zespół Konsultacyjny ds. Metra w Krakowie, oceniający postęp prac badawczych i projektowych.

1988
W kwietniu 1988 r. Rada Narodowa Miasta Krakowa zatwierdziła plan ogólny zagospodarowania Krakowa, z metrem, jako docelowo podstawowym środkiem komunikacji zbiorowej w mieście, stwarzając tym samym formalne i merytoryczne podstawy do opracowania i realizacji Ramowego Programu Prac Przedprojektowych i Projektowych dla systemu I linii metra w Krakowie. Program ten opracowany przez Biuro Rozwoju Krakowa został w latach 1987 - 1989 zrealizowany częściowo, w ramach środków finansowych Przyznawanych przez prezydenta miasta.

1995
Po około 10-letniej przerwie postanowiono kontynuować realizację tunelu tramwajowego pod ul. Lubomirskiego. W tym celu należało przeprojektować rozwiązania techniczne tunelu zgodnie z obowiązującym systemem norm obciążeniowych i projektowych oraz dostosować rozwiązania techniczne do aktualnego stanu wiedzy i doświadczeń zachodnio-europejskich przy projektowaniu i realizacji tego typu obiektów.

1990
BRK opracowało "Studium możliwych wariantów tras I i II metra w Krakowie z uwzględnieniem warunków geologiczno-inżynierskich".

1994
Transformacja ustrojowa 1989 r. i nieprzyznanie środków na kontynuowanie prac przez BRK w 1990 r. spowodowały wstrzymanie dalszych prac badawczych i przedprojektowych i złożenie dotychczas wykonanych opracowań do Archiwum BRK w Krakowie. W "Planie zagospodarowania przestrzennego Krakowa" z roku 1994 koncepcja budowy metra została praktycznie pominięta. Pojawił się szyki tramwaj, który miał - przy znacznie niższych nakładach finansowych - rozwiązać problem szynowej komunikacji zbiorowej w Krakowie. Jak na razie - nie rozwiązał - gdyż pojawił się dylemat przejścia podziemnego przez śródmieście Krakowa, wymagającego znacznych nakładów finansowych.

wstecz
  WASZE KOMENTARZE
Dobrze że twoja warszafka jest za to tak do przodu - Panie 2 komentarze niżej ;) 2012-06-10 12:43:27
~ lol
Kraków i metro - akurat 2012-03-29 22:38:05
~ Poznaniak
Co ma Kraków do metra to co piernik do reaktora atomowego - nic. To miasto jest tak zacofane, że szkoda gadać metro w Krakowie szybko raczej nie powstanie. W Warszawie 2 lata po pojawieniu się planu budowy metra od razu rozpoczęto budowę 35,6km odcinka, a teraz buduje się tam II 7km linia metra lącząca oba brzegi Wisly i Lotnisko. W skrócie Kraków jest tak mało rozwinietym i zacofanym miastem, że szybko tam metra nie bedzie. 2012-03-29 22:29:39
~ Kraków i metro?
Równiez uwazam ze metro w Krakowie bardzo by sie przydalo nie tylko ze wzgledu na znaczne ułatwienie komunikacji po miescie(zwlaszcza w centrum)jak i rowniez ze wzgledu na to jakim waznym miedzynarodowym, turystycznymoraz zabytkowym miastem jest Kraków. Jak najbardziej popieram wiec inicjatywe budowy krakowskiego metra. 2011-06-29 16:21:15
~ violetta
Metro ma uzupełniać tramwaj, a nie zastępować. 2011-03-17 22:15:41
~ Regulus
metro.. metro.. chcemy metra.. przecież KRK jest drugim największym metrem w PL.. a zarazem najbardziej kosmopolitycznym w PL.. przezo MUSI być METRO (SubMetro) :D!!!!! 2010-09-07 19:34:13
~ POLAK
metro w krakowie powinno powstać. Do mnie jako budowlańca nie trafiają argumenty konstrukcyjne, gdyż wiem że teraz wszystko i wszędzie można zbudować. Drgania też można bez problemu tłumić. Zapewne pojawią się jacyś debile archeolodzy albo konserwatorzy zabytków którzy do czegoś sie przyczepią. 2010-05-26 19:08:28
~ metromen
dajcie mi łopatę ja chce kopać !!! 2010-02-18 16:51:33
~ kol
..chcemy metra! 2010-02-13 16:37:00
~ damian
Bez wądpienia powinno być, bo w Krakowie jest najwięcej ludzi 2010-02-04 17:44:10
~ Krk
heh po co w Krakowie ma być metro ~!? Niech w Warszawie lepiej będzie II linia metra a nie w Krakowie ... 2009-09-21 20:45:45
~ anonim
podstawowym środkiem komunikacji miejskiej w Krakowie od lat 80 powinno być metro! popieram incjatywe całym sercem - wyrzućmy tramwaje ze śródmieścia!! 2008-05-19 22:33:58
~ merkur
  DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Treść komentarza
Twój podpis
Kod antyspamowy
 



             Archiwalna strona o Krakowskiej Komunikacji Podziemnej: 2004-2014    
poleć znajomemu