Projektom rozwoju zintegrowanego systemu komunikacji w krakowskim obszarze metropolitalnym poświęcona była konferencja "Jak pokonać korki w Krakowie" zorganizowana w Urzędzie Miasta Krakowa przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski. Podczas konferencji poruszony został temat krakowskiej komunikacji podziemnej.
W swoim stanowisku na konferencję SGiPM zwróciło się do profesorów: Antoniego Tajdusia - Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Kazimierza Furtaka - Rektora Politechniki Krakowskiej o wspólne powołanie Społecznego Komitetu na Rzecz Rozwoju Krakowskiej Komunikacji Podziemnej dla wspierania z udziałem naukowców obu Uczelni planowania, a w przyszłości realizacji inwestycji komunikacji podziemnej w ramach zintegrowanego systemu komunikacji Krakowa.
"Jeżeli będę jechał szybkim pociągiem albo metrem, którego jestem zwolennikiem, to będę mógł dojechać z Kurdwanowa do centrum przy prędkości około 70 km/h w czasie ok. 7 minut. I to jest zmiana jakościowa" - powiedział Dziennikowi Polskiemu prof. Antoni Tajduś. Natomiast prof. Kazimierz Furtak dodał: "Metro to między innymi około dwukrotnie większa prędkość eksploatacyjna, brak wrażliwości na warunki atmosferyczne, większa częstotliwość kursowania taboru, większy komfort i bezpieczeństwo podróży. Ale metro to także wielokrotnie większe koszty budowy i eksploatacji. W tej chwili miasto takich pieniędzy nie ma. Ale czy to jest jednak argument dyskwalifikujący raz na zawsze budowę metra w Krakowie?"
O Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Wieliczka - Balice mówił podczas konferencji Włodzimierz Żmuda, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie. Studium tej Szybkiej Kolei Miejskiej w Krakowie opracowane na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przewiduje sześć linii kolei aglomeracyjnej. W roku 2013 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chce oddać do użytku zmodernizowaną linię dla potrzeb Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Wieliczka - Balice. Pociągi mają ją pokonywać w czasie nawet mniejszym niż 40 minut, a więc krócej niż obecnie szybki tramwaj jeździ z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki.
W planach PKP jest także przebudowa odcinka od Dworca Głównego do Płaszowa. Powstała koncepcja, aby na tym fragmencie trasy nasyp kolejowy zastąpić estakadą z podwójnym torowiskiem. Dzięki temu przestrzeń pod estakadą można byłoby wykorzystać m.in. na parkingi, nowe ulice i chodniki, czy przestrzenie na działalność komercyjną.
***********
Zobacz referaty tej konferencji na stronie SGiPM >>>
**********







fot. Anna Wiśniowska
|