W Szwajcarii zakończono drążenie najdłuższego komunikacyjnego tunelu na świecie. 15 października 2010 roku tuż po godz. 14.00, ekipy wiercące z przeciwległych kierunków spotkały się pod wsią Serdun, na głębokości 2 km od powierzchni góry. Gotthard Base Tunnel liczy 57 km długości i został wykonany w litej skale. Łączy miejscowości Ersfeld i Bodio i przeznaczony jest dla komuniakcji kolejowej. Zostanie ostatecznie uruchomiony w 2017 roku, co spowoduje znaczne ułatwienie podróży pomiędzy Zurychem a Mediolanem.
Budowa tunelu trwa już 14 lat, kosztowała ponad 10 mld dolarów.
Decyzja budowy tunelu została zatwierdzona przez społeczeństwo szwajcarskie 29 listopada 1998 r. w referendum.
Tunel składa się z dwóch niezależnych rur o średnicy 9,14 m, prowadzonych równolegle, połączonych poprzecznie co 325 m szybami tuneli technicznych, umożliwiającymi bezpieczną ewakuację w razie wypadku. Dodatkowo wewnątrz tunelu znajdować się będą dwie stacje wielofunkcyjne Faido i Sedrun które również będą mogły spełniać funkcje schronów w razie niebezpieczeństwa.
Dziesiątka najdłuższych tuneli świata wyglądała dotąd następująco:
1. Sei-kan, Japonia, 53 850, 1988
2. Channel Tunnel (Eurotunnel), Anglia-Francja, 50 450, 1994
3. Laerdal, Norwegia, 24 510, 27.11.2000
4. Daishimizu, Japonia, 22 221, 1982
5. Simplon-II, Włochy-Szwajcaria, 19 824, 16.10.1922
6. Simplon-I, Włochy-Szwajcaria, 19 803, 01.06.1906
7. Vereina, Szwajcaria, 19 058, 19.11.1999
8. Shinkanmon, Japonia, 18 713, 1975
9. Appennino, Włochy, 18 507, 21.04.1934
10. Qinling I-II, Chiny, 18 457, 2001
(pozycja, nazwa, państwo, długość w metrach, data otwarcia)
|