kontakt       start    
Relacje
Kalendarium
Konferencje
Dokumenty
W mediach
Fotogalerie
Jak robią to inni
Linki
STRONA POD PATRONATEM
KAZIMIERZA BARCZYKA
PRZEWODNICZĄCEGO SGiPM
WICEPRZEWODNICZĄCEGO
SEJMIKU WM
11.09.2009  
Jest studium wykonalności dla krakowskiego premetra

W październiku 2007 roku Dziennik Polski rozpoczął akcję "Czas na metro". Dzięki niej dwa lata temu temat podziemnej komunikacji powrócił pod obrady Rady Miasta Krakowa. Konsekwencją tego było zlecenie przez miasto opracowania studium wykonalności dla premetra. W czwartek 10 września 2009 roku zostało ono zaprezentowane w magistrackiej sali obrad.

W studium okres realizacji premetra w Krakowie przyjęto na lata 2014-2030. Pierwszym krokiem ma być doprowadzenie do bezkolizyjnego pokonywania centrum miasta. W I etapie zaproponowano więc podziemną trasę wschód - zachód o długości ok. 4 km. Przebiegałaby ona od ronda Mogilskiego do ul. Królewskiej w rejonie jej skrzyżowania z ul. Kijowską. Przystanki na tej trasie wyznaczono w rejonie ul. Pawiej i Westerplatte, przy skrzyżowaniu ul. Garbarskiej z Karmelicką, Akademii Górniczo-Hutniczej oraz przy ul. Królewskiej.

Druga linia północ - południe zaczynałaby się w rejonie fortu przy ul. Kamiennej, pierwszy przystanek byłby przy Nowym Kleparzu, następny na skrzyżowaniu z pierwszą linią w rejonie skrzyżowania ulic: Pawia, Basztowa, Lubicz. Obie linie krzyżowałyby się tam w różnych poziomach. Następnie linia północ - południe biegłaby w kierunku południowym z przystankami przy Poczcie Głównej, ul. Stradomskiej, placu Wolnica i na końcu przy Rynku Podgórskim, albo ul. Kalwaryjskiej. Tam tramwaj wyjeżdżałby na powierzchnię na istniejące tory tramwajowe.

Jeżeli byłyby decyzje miasta dotyczące budowy premetra i znalazłyby się na to środki, to prace przy I etapie mogłyby się rozpocząć za około 5 lat, a sama budowa pierwszej linii I etapu zajęłaby drugie tyle czasu. Autorzy studium oszacowali, że dwie pierwsze linie o długości 8,5 km kosztowałyby w sumie ok. 2,5 mld zł.

za: Dziennik Polski

wstecz
  WASZE KOMENTARZE
bo to Polska i trzeba załatwić jeszcze z 50 zgód od działkowiczów. 2010-03-29 18:34:46
~ raf
nie wierzę choć koncepcja ciekawa i bardzo potrzebna, dziś tramwaje choć bardzo potrzebne i ekologiczne są niesamowitymi zawalidrogami centrum miasta, szkoda tylko że dzisiejsi włodarze miasta nie mają tak oświeconych umysłów jak ci sprzed ponad 100 laty. 2009-11-01 18:43:17
~ sławoj
Nie róbmy tandetnego premetra bo to dalej te same tramwaje i tak będą jechały powoli w tunelu ,góra 40 km/h .Lepiej wybudować linię metra i poruszać się dużo szybciej od 70km/h do 90km/h jak to jest w Monachium i innych miastach Europy. 2009-10-28 12:00:18
~ Krakowianin
Mi to przypomina to co jest w Dusseldorfie i bardzo mi sie to podoba. Fajny pomysl i linia leci tak, ze i dla studentow i dla turystow bedzie ta linia uzyteczna. 2009-10-11 20:18:38
~ Rdn
czemu tak pozno? 2009-09-15 16:02:30
~ ja..
  DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Treść komentarza
Twój podpis
Kod antyspamowy
 



             Archiwalna strona o Krakowskiej Komunikacji Podziemnej: 2004-2014    
poleć znajomemu