Do najnowszej wersji projektu studium zagospodarowania przestrzennego Krakowa wpisane zostało metro, choć wcześniej władze miasta negowały pomysł budowy podziemnych tras.
Prof. Jan Maciej Chmielewski, autor studium, tłumaczy w Dzienniku Polskim, że do budowy metra przekonały go analizy przeprowadzone na zlecenie Urzędu Miasta. - To byłoby w zasadzie premetro, czyli szybki tramwaj przebiegający w centrum miasta pod ziemią. Powinny powstać dwa tunele pod Śródmieściem: jeden na linii wschód-zachód, drugi północ-południe - mówi.
Jeden tunel - budowany w pierwszej kolejności - przebiegałby od ulicy Wielickiej do Doktora Twardego, drugi od ronda Mogilskiego do placu Inwalidów.
Powstanie tunelu pomiędzy placem Inwalidów a rondem Mogilskim spowodowałoby w przyszłości zniknięcie linii szybkiego tramwaju z ulicy Lubicz, Basztowej oraz likwidację torowiska na ul. Karmelickiej.
Prof. Chmielewski proponuje utworzenie trzech tras linii premetra, które pod Śródmieściem schowane byłyby po ziemią, a poza centrum biegłyby na wydzielonych z jezdni torowiskach:
Studium ma zostać uchwalone przez przyszłą Radę Miasta, która zostanie wybrana pod koniec tego roku.
za: Dziennik Polski
2010-09-06
|